5 Mayıs 2024 Pazar

hüsnü arkan/ naş

 



Deneyim kazanmak güzel bir şey. Bazı deneyimlere ulaşmak için çaba, zaman ve para gerekiyor bolca. Bazısı ise daha kolay daha ulaşılabilir. Mesela bir şair keşfetmek, bir şairin bir dizesini keşfetmek yetiyor insana. Benim için bir dize bile yeterli geliyor ömrüm boyunca taşıyorum onu. Hüsnü Arkan daha önce adını duymadığım bir yazardı. Araştırınca gördüm ki kendisi besteci ve söz yazarıymış. Sözlerinde şiirden farklı bir hava vardı demek ki bundan kaynaklanıyormuş dedim. En sevdiğim şiiri kapakta da yer alan "Zalim" şiiriydi. Sırf bu şiir bile yeter artar insana.  Zalim ne vakit zalim olur diye soruyor. Ne doğru! Ne haklı! Yüz adam öldürdüğünde mi diye devam ediyor şiir. Bilmiyorum. Bu dize hem sosyolojik hem de siyasal anlamda çok ama çok düşündürttü beni. Geçenlerde Sürmene'de okula gitmek için belediye otobüslerinin yetersiz kalması sebebiyle kendi tuttukları okul servisi yüzünden dayak yiyen şoförü ve gençleri gördüm.  Bu dizeler döndü zihnimde. 

Zalim ne vakit zalim olur, yüz adam öldürdüğünde mi?
Bin adam öldürdüğünde mi ekmek ufaldığında mı?
Karanfiller bok koktuğunda mı?
Zalim ne vakit zalim olur masallarda mı?
Yoksa bizi savunduğunda mı çağlar sırtını dönmüşken?
Biz açken mi doymuşken mi geğiriyorken mi?
Zalim şu vakit mi zalim olur; ellerimiz boşken mi?
Yoksa biz uyuyorken mi davullar çalarken mi?
Vazgeçerken yanılmışken iç çekiyorken mi?
Zalim ne vakit zalim olur, geç kaldığımızda mı erken geldiğimizde mi?
Zaman kine ve küfre dönüşürken mi?
Canımız yandığında mı sabrımızda mı?
Zalim ne vakit zalim olur, biz başkasıymışken mi?
Yarışıyorken mi onunla?

Kitapta yalnız toplumsal olaylara değinen şiirler yok tabi ki. Aşksız olmaz haliyle. Bu son iki dize de gitti hoşuma.


1 yorum:

  1. Benim için şair ve yazarlar keşfetmek insana hediye paketini açıyormuş gibi hissettiriyor. Başta ne çıkacağını bilmesen de mutlaka heyecanlanıyorsun. Bu kitabı çok görüyorum ama şairin şiirlerinden hiç okumadım, okumak isterim. Paylaştığın ilk şiir düşündürücü, ikincisi hoşmuş.

    YanıtlaSil